Collectie Gillion Crowet

Particuliere collectie

• Lichtontwerp en armaturenkeuze, vitrineverlichting


Dit nieuwe museum is gewijd is aan de jaren 1900, een periode waarin Brussel, de hoofdstad van Europa niet alleen een uniek artistiek knooppunt was maar ook het zenuwcentrum van de art nouveau. Deze collectie bevat schilderijen, tekeningen, aquarellen, prenten, sculpturen, foto’s, films, schaalmodellen en kunstvoorwerpen.

Toen ons werd gevraagd het lichtontwerp voor het nieuwe museum te maken bleek dit een bijzonder veelomvattend project te zijn. Het werk betrof alle tentoonstellingszalen op alle ondergrondse verdiepingen. De lichtinstallatie dateerde van 1970 en moest geheel vernieuwd worden, met inbegrip van de museumverlichting, de werk- en noodverlichting.

In nauw overleg met de opdrachtgever is gekozen voor het gebruik van drie-fasen spanningrails. De rails kunnen per zaal (en per fase) geschakeld worden. Omdat een aantal zalen bedoeld zijn voor permanente inrichting, en andere zalen voor tijdelijke tentoonstellingen hebben we de montage van de rails flexibel gemaakt. De beugels waarmee de rails gedragen wordt kunnen gemakkelijk door een technicus van het museum verplaatst worden.

Collectie Gillion Crowet


Om te kunnen bepalen wat de meest geschikte spot voor de museale verlichting zou zijn hebben we enkele uitgebreide testopstellingen uitgevoerd waarbij verschillende eigenschappen van de spots werden vergeleken. De uiteindelijke keuze is gevallen op een systeem met spots met LED als lichtbron, die handmatig dimbaar zijn, met verschillende reflectoren voor variatie in bundelbreedte, en met de mogelijkheid om de kleurtemperatuur traploos in te stellen tussen 2500°K en 4500°K.
Een groot deel van de oude (halogeen-) spots wordt niet meer gebruikt.

De veelzijdige mogelijkheden van de nieuwe spots maken het mogelijk het lichtbeeld per zaal anders te benaderen. Door gebruik te maken van verschillende lichtbundels en licht met verschillende kleurnuances toe te passen is het mogelijk om de verschillende zalen een heel eigen karakter te geven en onderscheid te maken tussen de verschillende thema’s.

Een aantal zalen zijn specifiek ingericht voor de presentatie van de collectie van familie Gillion-Crowet: glaswerk en meubilair – jugendstil en art-deco.

Deze permanente presentatie is aangebracht in de koninklijke loge in het museum. Hiervoor hebben we een geheel nieuw plan gemaakt, waarbij het werk met theaterschijnwerpers wordt belicht. Onderdeel van het plan was ook een nieuwe belichting van de trappen.


---
Opdracht: Regie der gebouwen, België
Belichter: Martijn Schutte
Fotografie: Mike Bink


 



De blik binnenin (het uur blauw)

Opstelling van Jan Fabre. Bic balpen op cibachrome foto.

• Lichtadvies en armaturenkeuze


Deze permanente presentatie is aangebracht in de koninklijke loge in het museum. Hiervoor hebben we een geheel nieuw plan gemaakt, waarbij het werk met theaterschijnwerpers wordt belicht. Onderdeel van het plan was ook een nieuwe belichting van de trappen.

Jan Fabre - L’heure bleue



Fotografie: Mike Bink


naar boven