Museum Oud-Amelisweerd

• Lichtontwerp


Museum Oud-Amelisweerd toont drie collecties in samenhang: de breedste en grootste collectie werken van Armando, het top-100 Rijksmonument Oud Amelisweerd en ten derde de unieke Chinese en andere historische behangsels.

Het gebouw is een rijksmonument en van grote historische betekenis. De kamers op de bel-étage zijn voorzien van waardevolle 18e eeuwse behangsels. Op de eerste verdieping zijn van de historische behangsels alleen nog fragmenten over. De vormgevers van Soda hebben er een voor dit project geweven transparante linnen bespanning over aangebracht die naar de oorspronkelijke ondergrond van de meeste behangsels verwijst. De historische gelaagdheid wordt duidelijk doordat de resten van de behangsels nog door het transparante linnen te zien zijn. Het pand is tevens de vestiging van het Armando museum. Op de bel-étage staan enkele sokkels met plastieken en op de verdieping worden schilderijen en tekeningen gepresenteerd.

Oud-Amelisweerd is een daglichtmuseum bij uitstek. De bezoeker ervaart de authentieke lichtval die bij het gebouw en het uitzicht hoort. Het daglicht wordt slechts sporadisch aangevuld met kunstlicht. Een geavanceerde interactieve lichtregeling waarbij de rakken een belangrijke rol spelen zorgt ervoor dat de kostbare collectie, waaronder de behangsels, zo zuinig belicht wordt dat de lichtbelasting minimaal is.

De zolder is ingericht als documentatie- en studiecentrum. Het lichtplan voor de zolder bestaat uit hiervoor ontworpen zeer slanke armaturen die tezamen een oncomfortabel en diffuus licht maken.

Het project kwam tot stand in nauwe samenwerking met Monumentenzorg en de Rijksdienst voor het Culturele Erfgoed.



Winnaar Europa Nostra Award 2016

MUSEUM OUD AMELISWEERD WINT PRESTIGIEUZE PRIJS VOOR CULTUREEL ERFGOED

De EU Prize for Cultural Heritage/Europa Nostra Awards 2016 in de categorie ‘Outstanding achievements in the conservation, enhancement and adaptation to new uses of cultural heritage’ wordt uitgereikt aan Museum Oud Amelisweerd. Dat heeft de organisatie van Europa Nostra op 7 april 2016 bekendgemaakt. De jury is lovend over de manier waarop het landhuis is gerestaureerd en herbestemd.

Oud Amelisweerd is een landhuis gelegen in Bunnik, vlakbij Utrecht. Nadat particuliere bewoning eindigde in 1989, stond het vervallen gebouw leeg. Vanaf 2011 werkten de stichting Museum Oud Amelisweerd en de gemeente Utrecht nauw samen aan de restauratie van het landhuis, het koetshuis en de zeer zeldzame Chinese behangsels in de salons. Restauratiearchitect Krijn van den Ende (BBOR) en ontwerpers Ronald Buïel & Jorrit Noyons (Soda) hebben telkens het monument als startpunt van handelen genomen.

De jury prijst de uitmuntende conserverings- en museologische aspecten in het project. ‘De educatieve kwaliteit van het museum is discreet maar zelfbewust, de kwaliteit van het tentoonstellingsmeubilair is uitnemend’. ‘De moderne aanvullingen zijn goed in de historische context ingepast. Het monument zelf is van groot belang en de authenticiteit van het 18e eeuwse landhuis is intact gebleven, dankzij de aandacht die de restaurateurs hebben besteed aan alle details.’ benadrukt de jury.


---
Opdrachtgever: Museum Oud-Amelisweerd
Interieurarchitect: Soda (Buïel en Noyons)
Fotografie: Mike Bink


 



Winnaar Europa Nostra Award 2016

MUSEUM OUD AMELISWEERD WINT PRESTIGIEUZE PRIJS VOOR CULTUREEL ERFGOED

De EU Prize for Cultural Heritage/Europa Nostra Awards 2016 in de categorie ‘Outstanding achievements in the conservation, enhancement and adaptation to new uses of cultural heritage’ wordt uitgereikt aan Museum Oud Amelisweerd. Dat heeft de organisatie van Europa Nostra op 7 april 2016 bekendgemaakt. De jury is lovend over de manier waarop het landhuis is gerestaureerd en herbestemd.

Oud Amelisweerd is een landhuis gelegen in Bunnik, vlakbij Utrecht. Nadat particuliere bewoning eindigde in 1989, stond het vervallen gebouw leeg. Vanaf 2011 werkten de stichting Museum Oud Amelisweerd en de gemeente Utrecht nauw samen aan de restauratie van het landhuis, het koetshuis en de zeer zeldzame Chinese behangsels in de salons. Restauratiearchitect Krijn van den Ende (BBOR) en ontwerpers Ronald Buïel & Jorrit Noyons (Soda) hebben telkens het monument als startpunt van handelen genomen.

De jury prijst de uitmuntende conserverings- en museologische aspecten in het project. ‘De educatieve kwaliteit van het museum is discreet maar zelfbewust, de kwaliteit van het tentoonstellingsmeubilair is uitnemend'. ‘De moderne aanvullingen zijn goed in de historische context ingepast. Het monument zelf is van groot belang en de authenticiteit van het 18e eeuwse landhuis is intact gebleven, dankzij de aandacht die de restaurateurs hebben besteed aan alle details.’ benadrukt de jury.




naar boven